Fanfareorkest

Dirigent: Jan van Hove

Repetitie: maandagavond 20:15 - 22:15 uur

Locatie: MFA D’n Anloôp, Hoogeloon

Al sinds de oprichting in 1907 speelt het fanfareorkest van Fanfare Wilhelmina in een fanfarebezetting. Redelijk uniek in de regio Zuid-Oost Brabant, waar voornamelijk harmonieorkesten te vinden zijn. Kenmerkend is dat een fanfareorkest bestaat uit koperen blaasinstrumenten (bugel, trompet, hoorn, trombone, euphonium, bariton, bas) en saxofoons (sopraan-, alt-, tenor- en baritonsaxofoon), ondersteund door een slagwerksectie.

Het fanfareorkest telt ongeveer 50 leden en komt onder leiding van dirigent Jan van Hove sinds de promotie in 2022 uit in de eerste divisie. Om de vier jaar wordt deelgenomen aan een concours van de Brabantse Bond van Muziekverenigingen om het muzikale niveau te laten toetsen.

Naast enkele jaarlijkse openlucht optredens, zoals serenades, muzikale ondersteuning Dodenherdenking op 4 mei en het begeleiden van het Koningsschieten met Hoogeloon kermis, is het fanfareorkest voornamelijk op het podium te zien. Het jaar rond worden diverse concerten gegeven, zoals uitwisselingen met andere muziekverenigingen, zomeravondconcert en eens in de vier jaar een spectaculair themaconcert, zoals “Viva Las Vegas” in 2019 en "Scary Symphony" in 2023, waarin flink wordt uitgepakt om er een mooie show van te maken. Centraal staat dat elke muzikant, jong én oud, met plezier muziek kan maken bij het fanfareorkest.

Sinds 2009 is Jan van Hove uit Westerlo (B) dirigent van het blaasorkest van Fanfare Wilhelmina. Muziek zit hem al van jongs af aan in het bloed. Na jaren trompet spelen in de Herentalse muziekacademie besloot Jan hier zijn beroep van te maken. Jan werd in 1995 laureaat trompet aan het Lemmensinstituut te Leuven. Naast zijn werk als dirigent is hij leraar muzikale opvoeding en privéleraar koper. Reeds voor zijn aanstelling als dirigent van Fanfare Wilhelmina verzorgde Jan de muzieklessen koper voor onze vereniging. Naast Fanfare Wilhelmina dirigeert hij momenteel nog twee andere orkesten: Brass-aux-Saxes uit Westerlo (B) en Koninklijke Fanfare De Ware Eendracht uit Schriek (B).