Lid worden

Muziek maken is een mooie uitdaging voor jong en oud. Fanfare Wilhelmina helpt jou graag om het bespelen van een instrument te leren. Tijdens de lessen word je opgeleid om later in groepsverband in één van de orkesten samen met de andere leden muziek te maken.

Mocht je al wel een instrument kunnen bespelen, maar ben je niet (meer) actief lid van een vereniging en lijkt het je leuk om dit (weer) op te pakken? Ook dan ben je uiteraard van harte welkom bij onze vereniging! Neem voor meer informatie contact op met één van onderstaande contactpersonen.

Muziekles

Proeflessen

Als je interesse hebt om muziekles te volgen, bieden wij jou vrijblijvend zes gratis proeflessen aan. Mocht je na deze zes proeflessen verder willen, dan word je lid van Fanfare Wilhelmina. Onder begeleiding van een erkend docent worden tijdens de opleiding de eerste stappen gezet op weg naar het fanfareorkest of de percussiegroep.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Het behalen van het A- en B-diploma is verplicht. De voorbereiding voor een examen duurt ongeveer twee tot drie jaar (dit is persoonsafhankelijk). Tijdens de opleiding krijg je individuele praktijk- en klassikale theorielessen. De examens hiervoor worden officieel afgenomen. Het diploma dat je behaalt, is hetzelfde als van de muziekschool. Het C-diploma wordt aangeraden, maar is niet verplicht. Mocht je nog verder willen, dan bestaat de mogelijkheid om het D-diploma te halen.

Blaasmuzikant

Naast individueel muziekles begin je na zes maanden les in het pieporkest. Hier blijf je deel van uitmaken tot maximaal 1 jaar na het behalen van je A-diploma. Als je je A-diploma hebt behaald, kom je bij het jeugdorkest. Na het behalen van je B-diploma ga je meespelen in het fanfareorkest.

Slagwerker

Ook als slagwerker mag je naast het volgen van individueel muziekles na zes maanden deelnemen aan een groep: de jeugdslagwerkgroep. Een jaar na het behalen van het A-diploma ga je meespelen in de percussiegroep. Wanneer je je B-diploma hebt behaald, kan er worden gekozen om melodisch les te volgen, waarbij je leert op een melodisch instrument, zoals de marimba, te spelen. Het is voor ieder lid mogelijk om te leren spelen op elk instrument dat je wilt! De basis wordt echter altijd eerst geleerd op een kleine trom/oefenpad.

Voordelen lidmaatschap

Het lidmaatschap van Fanfare Wilhelmina betekent het volgende:

• Je krijgt niet alleen muzieklessen. Je bent ook lid van een supergezellige vereniging!
  • De muziekopleiding is intern en de lessen worden gegeven in MFA D’n Anloôp in Hoogeloon.
  • Het instrument dat je bespeelt, krijg je in bruikleen van Fanfare Wilhelmina.
  • Als lid van onze vereniging mag je deelnemen aan de activiteiten van Fanfare Wilhelmina.
  • Al na een half jaar les ga je met andere beginnende muzikanten in groepsverband muziek maken.
  • Tijdens het muzikale jaar worden er speciaal voor de beginnende muzikanten optredens georganiseerd met andere jeugdorkesten en worden er (niet muzikale) uitstapjes georganiseerd.

Is muziek maken in verenigingsverband iets voor jou? Wil je graag een instrument leren bespelen? Of heb je al ooit muziek gemaakt en wil je het weer oppakken? Neem dan voor meer informatie of aanmelden contact op met:

Hanneke Seuntiëns

Opleidingscoördinator fanfareorkest